Optimering af butiksindretning kan gøres på mange måder. Det første skridt mod en indbydende butik, er at identificere sin målgruppe. Hvem kommer efter produkterne, hvorfor vælger de netop denne butik og hvordan kan man byde dem varmt velkommen? Ser man på den målgruppe der primært indeholder unge, så er der en tendens til at de søger mod butikker og produkter der har et specielt og fascinerende varemærke. Derfor kan det også være en fordel at skille sig lidt ud! Først og fremmest kan man kigge på hvilken fortælling man ønsker at dele med sine kunder, og hvordan man får den ført ud i butikken. Ofte kan det betale sig, at gøre brug af den minimalistiske stil, og supplere med statement pieces som abstrakte kunstværker, dæmpet belysning eller en enkelt farverig væg. 

Find de rigtige statement pieces

Skal man skille sig ud, er det nødvendigt at finde butiksinventar der tiltrækker opmærksomhed fra den valgte målgruppe. Én måde at fange kundens nysgerrighed på, er at bruge statement pieces. Et statement piece er et attraktivt, iøjnefaldende og specielt stykke tøj, møbel eller udsmykning, som kan optimere butiksindretningen. Det er disse elementer kunden ser som det første, når hun eller han går ind i butikken. Hvis målgruppen er unge mennesker, kan det være fordelagtigt at tilføje abstrakt kunst på minimalistiske vægge, eller baggrundsmusik der i dag er populært blandt unge. Det kan også være en god ide, at have simpelt butiksinventar der kan udstille produkterne på en overskuelig og moderne måde. Stålreoler og stativer med god plads til produktet, er eksempler på inventar der ikke stjæler opmærksomheden fra selve produktet. Kan man finde møbler der også skjuler de produkter man ikke har plads til på hylderne, vil butikken generelt se mere stilren og indbydende ud. 

Et hav af stilarter

Når man skal vælge den rigtige stilart til sin butik, er det vigtigt at fokusere på at have faste elementer eller møbler, som man kan genbruge hvis man beslutter sig for at udskifte enkelte udsmykninger. Hvis man ønsker en moderne butik med et twist, kan man med fordel bruge den populære visuelle søgemaskine ‘’Pinterest’’. Her kan man nemlig lade sig inspirere af andres butiksindretninger, og opdage flere måder at indrette på. Er man ikke så meget til den helt minimalistiske og traditionelle stil, kan man forsøge sig med interaktive designs. En interaktiv butik inviterer kunden til at gøre brug af tekniske værktøjer, når de er på jagt i butikken. Det kan være ved brug af touchskærme i butikken eller QR stregkoder på produkterne, så shopping oplevelsen bliver mere overskuelig og spændende for kunden. 

Udnyt potentialet

Kundens oplevelse er det bærende element for en butiks succes. Skal butikken i sig selv udstråle overskud og engagement, er det vigtigt at kunden føler sig betydningsfuld. For at opnå denne effekt, kan man placere store spejle i butikken, lige præcis der hvor det giver bedst mening. Dette gavner stort set altid butikken fordi kunden er tilfreds, men også fordi det giver en følelse af at butikken virker større end den egentlig er. Vil man gerne bevare den minimalistiske stilart, men samtidig tilføje noget unikt, så kan man bruge glasskillevægge. Med en glasskillevæg og den rette belysning, kan man nemlig udstille aktuelle nyheder på en interessant måde. Desuden inviterer man også kunden længere ind i butikken.