
Det er altid en god ide, at få lavet bilen hos et mærkeværksted, som er specialisterne indenfor netop dit mærke. Tager man bilen hen på et specialiseret værksted, så kan man også forvente, at bilen laves professionelt og efter fabrikanternes forskrifter. De mekanikere som står og servicerer og reparere de samme mærker af biler hver dag, bliver naturligvis skarpe til at rode med lige netop det mærke. Der er meget forskel på biler, hvor et ikke mærkeværksted selvfølgelig bliver udfordret i differentiering af mærker som kommer ind. Ejer du en fransk bil og afleverer din bil til f.eks. et Peugeot værksted eller Renault værksted, så vil det arbejde en mekaniker skal igennem være hurtigt genkendeligt.
Oprethold fabriksgarantien
Historisk har det altid været bedst at få f.eks. sin Renault serviceret hos et Renault værksted, da servicet bliver udført efter fabrikantens forskrifter. Udføres et service et andet sted, så skal man være helt sikker på, at man får et service efter fabrikkens forskrifter – og dermed et stempel i servicebogen, ellers kan fabriksgarantien bortfalde. Dermed ikke sagt, at et service skal udføres på et mærkeværksted, andre autohuse kan godt service din bil, men det skal bare være efter fabrikkens forskrifter. Man bør dog overveje, hvor man selv tænker, at det giver mest mening at få serviceret sin bil.
Leasing af biler
Vil man gerne slippe for alt bøvl med at skulle betale for service, eventuelle reparationer og uforudsete udgifter, så kan man vælge at lease en bil. En meget populær leasingmodel er f.eks. en Peugeot 208, hvor man betaler en fast månedlig pris. Denne pris inkluderer alt i form af service og reparationer. Det eneste man selv skal betale, er brændstof og forsikringer. Leasing er blevet enormt populært den seneste tid, også fordi det er meget fleksibelt at skifte bilen ud alt efter behov.