Arbejder du til dagligt i hovedstadsområdet eller i omegnen af København, og banker den årlige firmafest på døren? Uanset om der er tale om julefrokost, sommerfest eller en helt tredje slags fest, er det altid forbundet med en vis mængde planlægning og logistik.

Har du og dine medarrangører lidt vanskeligt ved at overskue planlægning? I så fald er du landet det rette sted. Læs med nedenfor, hvor vi giver dig god inspiration til, hvad du bare skal have have styr på, når du planlægger firmafest i København.

Lokation i København – privatfest eller festlokaler?

Hvis du er blandt arrangørerne af den forestående firmafest, er festlokationen noget af det vigtigste og allerførste, du skal have styr på. Hvor i København skal festen geografisk foregå, og hvilke typer lokaler ønsker I?

Her kan I vælge enten at holde festen privat på arbejdet, såfremt I godt kan abstrahere fra arbejdspladsens fysiske rammer. Eller I kan vælge at betale jer ud af det ved at leje lokaler i byen.

Her bør I altid overveje, hvorvidt I hurtigt, praktisk og nemt skal kunne komme til festlokalerne og hjem igen om natten. I så vil det være anbefalelsesværdigt at finde selskabslokaler placeret i den bydel, hvor flest af jer er bosiddende, eller hvor arbejdspladsen ligger.

Ønsker I omvendt lidt mere stille og rolige omgivelser, bør I måske vælge lokaler lidt uden for bymidtens larm og puls. Eksempelvis Nordhavn eller en af de opgrænsende forstæder med dejlige naturomgivelser.

Temafest eller ej? Et spørgsmål om dresscode

Foruden lokation er det altafgørende, at I beslutter jer for, hvilken slags fest I gerne vil holde. Her er det kun fantasien, der sætter grænser. Og netop fantasien kan få frit løb, hvis I vælger en tema- eller kostumefest.

En sådan udklædningsfest sætter rammerne for såvel oppyntning, musik som mad og drikke. Samtidig er det ofte bestemmende for, hvilken dresscode der forventes af gæsterne? Er det piratfest? Sørøverfest? Tyroler-fest? Eller et helt fjerde tema?

Få kommunikeret eventuelle temaer ud hurtigst muligt, så gæsterne har god tid til at finde det perfekte outfit. Koordinér eventuelt jeres køb af kostumer, hvis der skal bestilles mange af samme slags. Find inspiration til kostumevalg lige her.

Mad udefra eller sammenskudsgilde?

Hvor meget arbejde og forberedelse vil I selv lægge i festen? Dette er vigtigt at få afstemt mellem alle kolleger inden festen. Ikke mindst i forhold til mad og drikke.

Der er stor forskel på en fest, hvor man bestiller mad udefra, og en fest, hvor man selv står for madlavningen. Begge løsninger kan noget særligt, og hvilken løsning I går med, afhænger 100% af konteksten.

Hovedstaden rummer et utal af lækre restaurationer og catering-firmaer, der står klar til at servicere jer. Omvendt kan I også vælge den mere afslappede og uformelle løsning i form af sammenskudsgilde. På den måde bidrager alle til festen, og der vil være noget for enhver smag.

Ovenstående tre punkter er således afgørende at få styr på, hvis du gerne vil ende op med et brag en en succesfuld firmafest.

Held og lykke med festplanlægningen!