Der findes et væld af forskellige discipliner inden for online marketing. Derfor er der også rig mulighed for at markedsføre sig på nettet. Det er dog ikke alle discipliner, der er lige relevante for, hvorfor man skal være påpasselig med at kaste sig ud i dem alle, blot fordi man mener, at det øger ens online tilstedeværelse.

Heldigvis forholder det sig således, at der er mange muligheder for at spore den trafik, der købes via diverse kanaler på nettet. Har du eksempelvis købt annoncering på Facebook, er det muligt at spore, hvor stor en del af denne trafik, der fører til salg. Det er essentielt, da du derved kan vurdere, om du får en positiv ROI.

Derfor skal du spore trafikken til din hjemmeside

For at undgå, at du bruger penge på at indkøb trafik, der ikke er relevant, og dermed ikke generere overskud, er det nødvendigt at spore trafikken. Der findes en lang række analyseværktøjer, der kan bruges til dette, men Google Analytics er den mest anvendte. Det er nærmest blevet en form for branchestandard.

Det er dog ikke nok at holde øje med dine besøgstal. En ting er, hvorvidt en marketingkanal skaber trafik – noget helt andet er, hvorvidt den respektive trafik bliver konverteret til reelle kunder. Gør de ikke det, så er det ikke pengene værd at indkøbe den pågældende trafik, uanset hvor billig den nu engang måtte være.

Derfor skal dit fokus ikke være rettet mod at købe billig trafik. Dit fokus skal være rettet mod at købe trafik, der konverterer. For at finde ud af, hvilket af din indkøbte trafik, der konverterer, skal du bruge en form for analyseværktøj. Netop af denne årsag er det essentielt, at du altid kan spore din trafik på effektiv vis.

Overvej at lægge fokus på performancebaseret marketing

Som tidligere angivet, finder du en lang række forskellige discipliner inden for online marketing. Det vil ikke være dem alle, der er givende for dig og din forretning, men én disciplin, som umuligt kan forårsage negativ ROI, er performancebaseret marketing.

Dette er en form for online marketing, der også kaldes for affiliate marketing. I grove træk går det ud på, at der ikke betales for den indkøbte trafik, medmindre det resulterer i et salg. Den hjemmeside, der leverer den trafik, der skaber et salg, får en provision af det samlede ordrebeløb, der er blevet genereret.

Det er ensbetydende med, at du ikke skal have penge op af lommen, før der er skabt et salg. Det betyder, at det strider imod rigtig mange andre discipliner inden for online marketing. Affiliate marketing oplever dog en stor vækst på begge sider af bordet, og bl.a. derfor har de fokus på affiliate hos Obsidian.