Alle virksomheder er naturligvis interesseret i at vinde deres kunders loyalitet, da loyalitet er lig med tilbagevendende kunder og derved mere salg. Men hvordan vinder din virksomhed kundernes loyalitet i en verden, hvor konkurrencen er hård som aldrig før?

Et sikkert svar på dette spørgsmål er, at du kan sikre loyalitet ved at give dine kunder en god kundeoplevelse. Den gode kundeoplevelse er et af de hotteste emner inden for marketing lige nu, og det er der mange gode grund til.

Kundeoplevelse bliver nemlig i højere grad en vigtig faktor for kundernes beslutningsgrundlag, hvilket bl.a. skyldes, at den moderne forbruger har forandret sig, så det ikke længere kun er pris og kvalitet, der er afgørende for, om en forbruger køber et produkt eller ej.

Forbrugernes forventninger har nemlig ændret sig, og du kan derfor ikke være sikker på, at du har dine kunders loyalitet, selvom det er dig, der har de bedste priser og de bedste produkter.

Netop derfor er kundeoplevelse helt afgørende for din virksomheds salg, da den moderne forbruger i højere grad vægter en positiv kundeoplevelse hos din virksomhed.

Hvis din strategi ikke allerede er opdateret til at kunne imødekomme de nye forbrugerønsker, er det derfor vigtigt, at du ændrer dine marketingstrategier ved i højere grad at fokusere på kundeoplevelsen. Få hjælp til at skabe en god kundeoplevelse.

Hvad er en god kundeoplevelse?

Det er ikke altid ligetil at forklare, hvad en god kundeoplevelse er. Alle kunder er som bekendt forskellige, og det er derfor også forskelligt, hvad der afgør, om de får en god oplevelse hos din virksomhed eller ej.

Kundeoplevelser handler især om følelser, som opstår når kunder er i kontakt med din virksomhed og dit brand, og det er disse følelser, som du skal forsøge at påvirke i en positiv retning.

En negativ kundeoplevelse kan nemlig have store konsekvenser for din virksomhed, da det kan have negativ indflydelse på dit salg.

Derfor er det vigtig, at du sørger for, at dine kunder har et positivt syn på dit brand, og det er grundlæggende det, som kundeoplevelsen handler om.

Fordele ved at skabe en god kundeoplevelse

Hvis det ikke allerede er tydeligt, hvorfor en god kundeoplevelse er vigtig, kan et par simple tal måske bedre overbevise dig. Vidste du for eksempel:

  • At cirka 65 % af forbrugere siger, at kundeoplevelsen hos en virksomhed er vigtigere end prisen på virksomhedens produkt eller service?

  • At omkring 50 % alle forbrugere aldrig vil handle med en virksomhed igen efter bare en enkelt negativ oplevelse?

Disse procenter er med til at sætte tingene lidt i perspektiv, og det er ud fra disse klart, at en god kundeoplevelse er alfa og omega for at sikre din virksomheds overlevelse.

Ved at sikre en god kundeoplevelse får du en masse fordele, som bl.a. inkluderer:

  • Loyale kunder giver gode anmeldelser online – det er gratis marketing

  • Med en god kundeoplevelse kan du differentiere dig selv fra dine konkurrenter

  • En god kundeoplevelse skaber en større brandgenkendelse