Overvejer du, om du skal i gang med at træne i København? Har du svært ved at finde ud af, hvordan du skal komme i gang? Der er hjælp at hente. Gennem realistiske mål og gode rutiner kan du nemlig hurtigt få stablet en god træningsvane på benene.

Hvordan kunne du godt tænke dig at træne?

Allerførst skal du overveje, hvordan du godt kunne tænke dig at træne. Her skal du gøre op med dig selv, om du vil træne sammen med andre eller alene? Vil du træne i fitnesscenter, en forening eller derhjemme? Hvis du vil træne sammen med andre, skal du finde dig en træningsmakker. Måske kender du en, som også gerne vil i gang med at træne? Ellers kan du undersøge de lokale foreninger og hvilke tilbud, de udbyder. Er du allermest til at træne derhjemme alene, så kræver det lidt mere forberedelse. Der er dog masser af hjælp at hente på nettet. Her kan du både finde træningsvideoer samt trænings- og løbeprogrammer alt efter, hvad du er til.

Hvor meget vil du træne?

Når du begynder at træne, skal du overveje, hvordan træning passer ind i din hverdag. Skal du træne én eller tre gange i ugen? Når du ved, hvor meget du gerne vil have, at træningen fylder, så er det også nemmere at sætte mål. Hvis du kun vil løbe én gang i ugen, hjælper det ikke noget, at dit mål er at løbe et halvmaraton om et par måneder. Jo mere realistisk du er omkring din træning, jo større chance er der også for, at du får en succes oplevelse.

Har du udstyret?

Træning kræver udstyr, og du kommer derfor ikke udenom, at du skal ud og investere i de rette træningsartikler. Lige meget hvordan du motionerer, kræver det træningstøj og gode sko. Derudover kan det være, at du har brug for ekstra udstyr – det kan være, hvis du for eksempel træner hjemme og ønsker maskiner eller håndvægte. Det kan godt betale sig at investere i ordentligt træningsudstyr fra starten, da godt udstyr er med til at øge kvaliteten af din træning